Det var i maj 1918, at KFUM\u2019s idr\u00e6tsafdeling blev stiftet. Dette blev annonceret i m\u00e5nedsbladet for maj 1918 med ordene: \u201dTil sporten p\u00e5 F\u00e6rgebakken kan alle g\u00e6ster og medlemmer af HA og UA komme med, n\u00e5r der l\u00e6gges et lille kontingent til kasseren for KFUM\u2019s idr\u00e6t, mont\u00f8r Jepsen, der ogs\u00e5 modtager indmeldelse. Der vil blive spillet fodbold den 1., 3. og 4. s\u00f8ndag i m\u00e5neden s\u00e5 tidligt om morgenen, at vi alle kan n\u00e5 at komme i kirke. Ang\u00e5ende klokkesl\u00e6t n\u00e6rmere bekendtg\u00f8relse, samt hver onsdag kl. 7 \u00bd – 9. Kl. 9 samles vi i udgravningen til aftenandagt.\u201d<\/p>\n
Det var alts\u00e5 p\u00e5 F\u00e6rgebakken, at bolden for f\u00f8rste gang rullede. Dette skete under mildest talt kuri\u00f8se forhold. F\u00f8r spillet kunne s\u00e6ttes i gang skulle f\u00e5rene flyttes, og omkl\u00e6dningen foretog man p\u00e5 en \u00e5ben mark. Lange furer i banen udgjorde desuden en ekstra udfordring for akt\u00f8rerne og stillede h\u00f8je krav til koordination og agtp\u00e5givenhed. Trods de vanskelige vilk\u00e5r blev der spillet p\u00e5 livet l\u00f8s. Holdene var uensartede, og bestod af b\u00e5de b\u00f8rn, unge og seniorer. I denne brogede flok var der spillere, der virkelig form\u00e5ede at h\u00e6vde sig. Is\u00e6r Johannes Rosenl\u00f8we faldt i \u00f8jnene. Rosenl\u00f8we, der senere blev sognepr\u00e6st i Smidstrup, blev af samtidige anset for den bedste spiller, man havde fostret i Silkeborg. Han var dygtig s\u00e5vel offensivt som defensivt og han imponerede alle med sin eminente beherskelse af krop og bold. En anden vigtig skikkelse p\u00e5 fodboldbanerne de f\u00f8rste \u00e5r var Aage Ewald S\u00f8rensen. S\u00f8rensen h\u00e6vdede sig ikke blot som en fortrinlig spiller, men ogs\u00e5 som inspirerende anf\u00f8rer, pr\u00e6gtig kammerat og rollemodel for de unge spillere, der modtog S\u00f8rensens rosende ord som en adling.<\/p>\n
Op i gennem \u201920\u2019erne stod det dog klart, at forholdene p\u00e5 F\u00e6rgebakken ikke modsvarede de krav, den stadigt mere popul\u00e6re idr\u00e6tsforening havde. Efter korte afstikkere til b\u00e5de Sandgraven og S\u00f8holt, k\u00f8bte man derfor et stort areal p\u00e5 S\u00f8lystvej, og det var p\u00e5 denne adresse, at KFUM-parken i 1930 blev indviet. KFUM-parken skulle de kommende ti\u00e5r udg\u00f8re rammen om klubbens sportslige aktiviteter og sociale liv.
\nSportsligt deltog man i disse \u00e5r i KFUM\u2019s landsturnering, hvor man dystede imod andre KFUM-mandskaber. Det var en periode, som b\u00f8d p\u00e5 flere fine resultater. I 1927 vandt man det nordjyske mesterskab, men i kampen om det jyske mesterskab m\u00e5tte man give fortabt mod Esbjerg, som vandt finalen 4-2. Samme resultat opn\u00e5ede man \u00e5ret efter, hvor Kolding stod i vejen. Endelig i 1932 lykkedes det at fejre et jysk mesterskab, da Esbjerg blev sl\u00e5et 4-3 p\u00e5 Silkeborg Stadion. Det var en stor triumf, som blev gentaget \u00e5ret efter, da man genvandt mesterskabet for KFUM-hold.<\/p>\n
1933 var ogs\u00e5 \u00e5ret, hvor man valgte at f\u00f8lge naboklubbernes eksempel ved at tilmelde sig JBU\u2019s turneringer. Det blev en \u00f8jeblikkelig succes, da man allerede i f\u00f8rste s\u00e6son vandt kredsmesterskabet i B-r\u00e6kken. Sejren gav oprykning til A-r\u00e6kken, hvor man hurtigt etablerede sig som solidt midterhold. Efter i en h\u00e5ndfuld \u00e5r at have konsolideret denne position lykkedes det i 1940 for KFUM\u2019s f\u00f8rstehold at vinde kredsmesterskabet i A-r\u00e6kken efter en eftertrykkelig 5-1-sejr over Alheden i finalen. Holdet, der stod bag triumfen, regnes for et af de st\u00e6rkeste hold, klubben har r\u00e5det over, og det bestod af f\u00f8lgende spillere stillet op i 2-3-5-formation: Wagner Petersen \u2013 Henry Nielsen, Estrup Nielsen \u2013 Hans Fr. Christensen, Axel S\u00f8eborg, Hjalmar Hansen \u2013 Sv. Holm, Harald Lohse, Henning B\u00f8lcho, Lorentz S\u00f8rensen og Poul Madsen.<\/p>\n
Da krigen sluttede i 1945, l\u00e5 idr\u00e6tspladsen brak efter at v\u00e6re blevet brugt som \u00f8velsesterr\u00e6n af bes\u00e6ttelsesmagten. P\u00e5 baggrund af en pengeindsamling begyndte man straks herefter at restaurere anl\u00e6gget. Man anlagde nye fodbold-, h\u00e5ndbold og tennisbaner, opf\u00f8rte en str\u00e5lende indgangsportal og byggede et tidssvarende klubhus. I 1951 kunne man s\u00e5 genindvie den restaurerede KFUM-park, der atter blev et vibrerende samlingssted for medlemmerne af idr\u00e6tsforeningen.<\/p>\n
Sportsligt form\u00e5ede klubbens bedste herrehold ikke for alvor at h\u00e6vde sig i denne periode. I 1953 var man t\u00e6t p\u00e5 at blive kredsmester i A-r\u00e6kken, og dermed gentage triumfen fra 1940, men Br\u00e6dstrup stod i vejen. Da Serie-systemet blev indf\u00f8rt tilbragte klubbens bedste seniorer de fleste \u00e5r i henholdsvis serie 3 og serie 4.<\/p>\n
Hvis man vil kan tale om et tidspunkt for etableringen af en s\u00e6rlig klubf\u00f8lelse, en KFUM-\u00e5nd, m\u00e5 det n\u00e6sten v\u00e6re disse \u00e5r. Flere af de m\u00e6nd, som spillede eller havde spillet i KFUM, var enormt aktive i og omkring klubben og ydede en enorm indsats som eksempelvis tr\u00e6nere for klubbens ungdomshold eller medlemmer af bestyrelsen. En af disse \u00e6gte KFUM\u2019ere var Vagn Ove Jorn, der forklarede sit store engagement p\u00e5 f\u00f8lgende m\u00e5de: \u201dDet \u2019lille nap\u2019, jeg ville give sammen med mange andre ledere, blev for mit vedkommende l\u00e6ngere, end jeg havde t\u00e6nkt mig. Og hvorfor? Fordi jeg aldrig har m\u00f8dt s\u00e5 str\u00e5lende kammerater som dem, jeg m\u00f8dte i KFUM\u2019s fodboldafdeling. Der var en atmosf\u00e6re p\u00e5 det gamle anl\u00e6g, en intimitet, noget udefinerligt.\u201d Det vil ikke v\u00e6re forkert at sige, at mange dengang som nu har haft det p\u00e5 samme m\u00e5de som Jorn.<\/p>\n
Omkring 1970 flyttede klubben fra sin bop\u00e6l p\u00e5 Langelinje til det nye kommunale anl\u00e6g p\u00e5 S\u00f8holt, hvor man blev tildelt en r\u00e6kke baner. Man solgte KFUM-Parken p\u00e5 S\u00f8lystvej for 300.000 kr og brugte en stor del af disse penge til opf\u00f8relsen af \u2019Idr\u00e6tshuset\u2019, der med blandt andet omkl\u00e6dningsrum, klubhus og bestyrelseslokaler udgjorde \u2013 og fortsat udg\u00f8r \u2013 en solid ramme om foreningens liv og aktiviteter. Idr\u00e6tshuset blev officielt indviet den 22. august 1971.<\/p>\n
Sportsligt b\u00f8d perioden p\u00e5 fine resultater. Blandt andet p\u00e5 kvindesiden, hvor det under ledelse af den nuv\u00e6rende bestyrelsesformand Ernst Beck lykkedes for f\u00f8rsteholdet to i tr\u00e6k at rykke op. F\u00f8rst i 1976 fra serie 2 til serie 1 og derefter fra serie 1 til Jyllandserien i 1977, efter at holdet var blevet forst\u00e6rket meget kraftigt af spillere fra Grauballe og Silkeborg IF, hvis kvindeafdelinger begge lukkede. Juniorpigeholdet, der ligeledes blev tr\u00e6ner af Ernst Beck, n\u00f8d ogs\u00e5 stor succes i disse \u00e5r, hvilket kulminerede med et Jysk mesterskab i 1979. Dette hold talte blandt andre talentfulde spillere Annie Gam, der senere blev landsholdsspiller.<\/p>\n
Det var dog ikke kun p\u00e5 kvindesiden, at klubben oplevede succes i disse \u00e5r. For ungdomsafdelingen var is\u00e6r anden halvdel af 1970\u2019erne en slags guldalder. Ikke nok med at ungdomsafdelingen voksede meget markant i bredden, man havde nu ogs\u00e5 hold, der form\u00e5ede at h\u00e6vde sig i de bedste regionale r\u00e6kker. I 1974 vandt klubben for f\u00f8rste gang et jysk mesterskab i ungdomsr\u00e6kkerne. Det skete i Drenge A-r\u00e6kken (12-14 \u00e5r). 1976 vandt man p\u00e5 ny et jysk mesterskab i drenge A-r\u00e6kken. Succesen afstedkom, at Silkeborg KFUM de f\u00f8lgende \u00e5r var repr\u00e6senteret i mesterr\u00e6kkerne for s\u00e5vel juniorer (14-16 \u00e5r) som ynglinge (16-18 \u00e5r). Den s\u00e6rdeles positive udvikling kunne forklares med de fine forhold p\u00e5 S\u00f8holt, som gav klubben gode forhold at virke under, og en stor gruppe af tr\u00e6nere og ledere, som ikke blot besad et h\u00f8jt fagligt niveau \u2013 klubben s\u00f8rgede for at alle dens tr\u00e6nere tog tr\u00e6nerkurser \u2013 men som ogs\u00e5 var flasket op med Silkeborg KFUM. Dette var med til at skabe en st\u00e6rk f\u00f8lelse af sammenhold i klubben.<\/p>\n
Som en naturlig konsekvens af denne sammenh\u00e6ngskraft samt det h\u00f8je niveau i ungdomsafdelingen i anden halvdel af 70\u2019erne begyndte seniorholdet at h\u00e6vde sig i 80\u2019erne efter nogle relativt magre \u00e5r. I 1981 lykkedes det klubbens f\u00f8rste hold at rykke op fra serie 4 til serie 3. Det skete under ledelse af Per Baltzer, der som spiller var et af de st\u00f8rste talenter, klubben har forstret. Per havde p\u00e5begyndt tr\u00e6nergerningen i en tidlig alder, hvor han havde haft ansvaret for flere af klubbens ungdomshold, og i 1981 blev han alts\u00e5 forfremmet til cheftr\u00e6ner for f\u00f8rsteholdet i en alder af blot 25 \u00e5r. \u00c5ret efter, i 1982, vandt f\u00f8rsteholdet ubesv\u00e6ret serie 3, hvormed man sikrede sig sin f\u00f8rste oprykning til serie 2 i nyere tid. Efter en nedrykning fra Serie 2 i 1987, vendte man st\u00e6rkt tilbage \u00e5ret efter, hvor det ikke blot blev til oprykning fra Serie 3, men ogs\u00e5 et Jysk Mesterskab i r\u00e6kken. De kommende \u00e5r gik med at konsolideres pladsen i Serie 2 under ledelse af en anden \u2019ung veteran\u2019 Lars Rasmussen.<\/p>\n
En af holdets store profiler i denne periode var den dygtige Kim Bejder, der kom til fra Ikast, hvor han havde spillet p\u00e5 h\u00f8jt niveau. Ellers bestod holdet i denne periode navnlig af spillere, som var opflasket med KFUM. Spillere som br\u00f8drene Poul og Jens Trier, Ole og Michael Vestergaard, Carsten R\u00f8jkj\u00e6r og Per S\u00f8nderb\u00e6k havde s\u00e5ledes alle tr\u00e5dt deres b\u00f8rnefodboldst\u00f8vler i KFUM. Den indbyrdes forst\u00e5else og f\u00f8lelse af sammenhold, som dette uv\u00e6gerligt f\u00f8rte med sig, tilsat ekstra talent fra Silkeborg IF i form af navne som Per og Flemming M\u00f8ldrup, der havde spillet i KFUM i store dele af deres ungdom, var en s\u00e6rdeles effektfuld cocktail for f\u00f8rsteholdet i disse \u00e5r. At sammenholdet og klubf\u00f8lelsen var st\u00e6rk blandt denne generation giver sig ogs\u00e5 udslag i, at mange af disse koryf\u00e6er er at finde i klubben i dag s\u00e5vel p\u00e5 banerne som i og omkring Idr\u00e6tshuset.<\/p>\n
<\/p>\n
Efter fire \u00e5r som seniorspiller og endnu flere som ungdomsspiller i Silkeborg KFUM blev den 24-\u00e5rige Thomas Olsen i 2003 hentet til Silkeborg IF. Med Viggo Jensen som tr\u00e6ner befandt Silkeborg IF sig p\u00e5 dav\u00e6rende tidspunkt i den bedste danske r\u00e6kke. Thomas Olsen etablerede sig hurtigt som en af tr\u00e6neres foretrukne elleve, og da han stoppede i 2009, havde han opn\u00e5et imponerede 126 kampe for klubben. Thomas Olsen vendte hurtigt tilbage til r\u00f8dderne, og siden afskeden med Silkeborg IF har han repr\u00e6senteret Silkeborg KFUM som et p\u00e5lideligt omdrejningspunkt b\u00e5de p\u00e5 og uden for banen. Inden efter\u00e5rss\u00e6sonen 2015 havde T.O. pr\u00e6steret imponerende 243 kampe for KFUM\u2019s f\u00f8rstehold.<\/p>\n
Efter flere gode \u00e5r med Jyllandsserie-fodbold i f\u00f8rste halvdel af 00\u2019erne har klubbens bedste seniorhold ikke siden v\u00e6ret at finde i en h\u00f8jere r\u00e6kke end Serie 1. Med den nuv\u00e6rende samling af unge og talentfulde spillere, som for en stor dels vedkommende er vokset op i og omkring KFUM, er det klubbens klare ambition, at der laves om p\u00e5 denne udvikling allerede i efter\u00e5ret \u201915, hvor det erkl\u00e6rede m\u00e5l er oprykning fra serie 1 til Jyllandsserien.<\/p>\n
For 13 \u00e5r siden spillede Silkeborg KFUM i Serie 3. Men da klubben i 2015 lavede en aftale med Holger Kristiansen, blev kursen sat mod at blive et af Danmarks 48 professionelle hold.<\/p>\n
Det lykkedes i 2021 da vi rykkede i divisionerne. For f\u00f8rste gang i klubbens mere end 100 \u00e5rs historie.<\/p>\n
Vor st\u00f8rste enkeltst\u00e5ende kamp i l\u00f8bet af de 10\u00bd \u00e5r: Pokalkampen i 2023 mod Silkeborg IF i pokalturneringens 2.runde. (Vi havde sl\u00e5et Vendsyssel (tophold i 1.div) i 1.runde)<\/p>\n
Vi spillede godt, friskt \u2013 og var med. Men vi tabte 0-1 til kommunens st\u00f8rste hold. Kampen blev dermed et godt billede af vor involvering i midtjysk seniorfodbold den seneste dekade. <\/p>\n
Med en helt anderledes approach var KFUM\/Young Boys meget nyskabende, da de helt unge spillere (max 3 m\u00e5tte v\u00e6re mere end 25 \u00e5r) ogs\u00e5 arbejdede i de samme ny-stiftede digitale marketing-firmaer.<\/p>\n
Men desv\u00e6rre lykkedes det ikke at holde p\u00e5 klubbens (og firmaernes) investorer. Og n\u00e5r det ikke l\u00e6ngere var muligt at tilbyde jobs i klub og selskab, s\u00e5 blev det for sv\u00e6rt at tiltr\u00e6kke spillere der var dygtige nok. Og umuligt at fastholde dem vi havde.<\/p>\n
Der blev fors\u00f8gt at finde \u2019den nye vision og plan\u2019 for KFUMs f\u00f8rstehold \u2013 men det har desv\u00e6rre ikke v\u00e6re muligt.<\/p>\n
Derfor siger Young Boys-familien \u2019tak for kampen\u2019 for senior-fodbolden i Silkeborg.<\/p>\n
Vi skylder Holger Kristiansen en k\u00e6mpe stor tak – uden hans enorme KFUM-hjerte, s\u00e5 var intet af dette muligt.<\/p>\n
<\/p>\n
<\/p>\n
<\/b><\/p>\n <\/h2>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"
Den sp\u00e6de begyndelse (1918) Det var i maj 1918, at KFUM\u2019s idr\u00e6tsafdeling blev stiftet. Dette blev annonceret i m\u00e5nedsbladet for maj 1918 med ordene: \u201dTil sporten p\u00e5 F\u00e6rgebakken kan alle g\u00e6ster og medlemmer af HA og UA komme med, n\u00e5r der l\u00e6gges et lille kontingent til kasseren for KFUM\u2019s idr\u00e6t, mont\u00f8r Jepsen, der ogs\u00e5 modtager […]<\/p>\n","protected":false},"author":3,"featured_media":0,"parent":32,"menu_order":1,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":{"ngg_post_thumbnail":0,"footnotes":""},"yoast_head":"\n